Jirkov

4. července 2011 v 23:12 | Bery |  monografie stanic/dopravní obslužnost
Jirkov je severočeské město, které má své koncové lokálkové nádraží i zastávku na hlavní elektrifikované dvoukolejce. Tento článek je městě Jirkov a jeho nejen železniční dopravní obslužnosti.

obec

Město Jirkov se nachází v Ústeckém kraji. Samotné město má dnes něco málo přes 20 000 obyvatel. Hned vedle Jirkova je větší město, Chomutov. Města spolu zástavbou těsně sousedí a kdyby nebylo značek upozorňujících na záčátek a konec obce, nepoznali by jste, kde končí Jirkov a začíná Chomutov. V minulosti bylo už několik pokusů o sloučení obou měst, ale vždy to dopadlo neúspěšně. Dá se ale předpokládat, že snahy budou v budoucnu pokračovat. Ve velikosti je síla a sloučením by vzniklo jedno velké město čítající přes 70 000 obyvatel, které by se stalo druhým největším v Ústeckém kraji. V minulosti ale nebyl Jirkov tak blízko Chomutovu. Ještě v 50 letech 20. století měl Jirkov jen přibližně 5000 obyvatel a byl od okraje Chomutova vzdálen cca 4 Km. Ke "spojení" Jirkova a Chomutova došlo v 60-80 letech, kdy probíhala intenzivní výstavba panelových sídlišť. Jirkov se stále rozrůstal, až se městská zástavba dostala k okraji Chomutova. Dnes Jirkov vypadá jako jedno velké panelové sídliště, ale stále zde najdeme i zachovalé historické centrum města, které je snad ze všech stran ohraničené panelákovou zástavbou. Město na první pohled vypadá jako jedna velká obytná zóna, ale najdeme zde i ochodní centra a další typickou městskou vybavenost.

železniční stanice

Železniční stanice Jirkov je poblíž staré zástavby, a proto místní tuto stanici často nazávají jako "Starý Jirkov". V jízdním řádu jí najdete jako pouze Jirkov. Je to konečná stanice na trati číslo 133, která vede z Chomutova. Dřív stanice Jirkov nebyla koncová, ale trať pokračovala dále přes Horní Jiřetín až do Litvínova.Bohužel trať musela ustoupit rozmachu důlní činnosti. Dnes celá trať měří 6 km. Z toho 4 Km vede trať 133 současně s elektrifikovanou dvoukolejkou 130, z které za zastávkou Chomutov město odbočuje zbylý dvoukilometrový neelektrifikovaný úsek. Stanice Jirkov byla nedávno zredukována na pouhé 2 koleje. Ve stanici je již nepoužívané nákladiště se skladištěm a odbočuje z ní jedna zřídka používaná vlečka. Dnes je nádražní budova neobsazená. Do konce roku 2009 zde byla výdejna jízdenek. Dnes nádražní budova chátrá, okna jsou rozbitá a všudepřítomný nepořádek kolem asi nikomu nevadí, ani jeden odpadkový koš tam není...

Na "staré" Jirkovské nádraží jezdí celotýdně každé dvě hodiny(-dopoledne je jeden pár vynechán) spěšné vlaky Lužná u Rakovníka-Chomutov-Jirkov. V pracovní dny ve špičce navíc jezdí osobní vlaky Jirkov-Chomutov-Kadaň(předměstí), které v úseku Jirkov-Chomutovy vytvářejí hodinový takt. I přesto, že Chomutov a Jirkov jsou dvě města, trať 133 Chomutov-Jirkov má charakter, který se podobá městské lince doplňující MHD. Na všechny vlaky jsou vypravovány Regionovy 814, pouze jeden první ranní posilový vlak veze motorák 810. Také ranní školní spoj v 7:00 z Jirkova přes Chomutov do Kadaně jezdí v době školního vyučování v posilové sestavě 814+914+010+010+810. Modernizované Regionovy sice vypadají na venek přívětivě, ale mají špatné jízdní vlastnosti, jsou nepohodlné a hlučné. Na vlaky Jirkov-Chomutov-(Kadaň) postačují, ale žádného cestujícího nepotěší strávit skoro dvouhodinovou cestu v dvounápravovém "kodrcáku" na spěšňáku z Jirkova až do Lužné u Rakovníka.
Stanice Jirkov
Staniční budova
Staniční budova od silnice
Zrušená čekárna, výdejna jízdenek s neobvyklým umístěním od silnice
Detail vzhledu nádražní budovy
Nepořádek v kolejišti
Tímto směrem pokračovala trať dál do Litvínova
Trať Jirkov-Chomutov
Regionova s číslem 59 v Jirkově
...zde z druhé strany

Jirkov zastávka

Jirkovská zastávka je na okraji města Jirkov. Hned pod zastávkou je několik nákupních center, a ze zastávky je to blízko do rozlehlého panelového sídliště. Zastávka je dvoukolejná na dvoukolejné elektrifikované trati Ústí nad Labem-Chomutov. U každé koleje je nástupiště, na které se chodí podchodem přímo z odbavovací haly. Odbavovací hala je velký neútulný prostor, ve kterém je výdejna jízdenek, restaurace, zazděná úschovna zavazadel a zrušená trafika.U prvního(na Chomutov) nástupiště je bývalá dopravní kancelář, čekárna a prostor pro přijímání/odbavení zavazadel. Většina oken je místo skel vyplněna dřevotřískou.

Nabídka spojů zastavujících v Jirkově zastávka je velmi pestrá. Zastavují zde všechny vlaky, včetně rychlíků. Rychlíky Praha-Ústí-Chomutov-Cheb jezdí každé dvě hodiny. Dále na zastávce zastavují každé dvě hodiny rychlíky Most-Chomutov-Plzeň. Osobní vlaky Most-Chomutov-Klášterec nad Ohří jezdící každé dvě hodiny, ve špičce pracovních dnů posilové spěšné vlaky Ústí-Chomutov a další netaktové vlaky.


Budova zastávky Jirkov zastávka se schovává za nákupními centry
Budova zastávky
Osobní vlak Most-Klášterec nad ohří v úseku Jirkov zastávka-Chomutov město.
843.027 v čele rychlíku Plzeň-Most. Foceno v úseku Chomutov město-Jirkov zastávka. 12.6.2011

MHD v Jirkově

Kromě železničního spojení, které jsem už popsal, má město Jirkov i autobusové a trolejbusové spojení. Městské autobusy i trolejbusy provozuje Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova, a.s. Mětská doprava je společná pro město Jirkov i Chomutov a linky jsou označené shodnými čísly. Systém linek se ale může zdát velmi nepřehledný, ve městech je poměrně velké množství linek, ale žádná linka nejezdí častěji než 2x za hodinu.
Autobus Solaris na lince č. 22 v Jirkově


Všechny fotografie jsou z 12.6.2011, pouze dvě se sněhem jsou z 3.12.2010.
 

5 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 jirkovský rodák jirkovský rodák | 23. prosince 2012 v 1:38 | Reagovat

Poslední fotka není z jirkova ty poval bych dle fotky výše trolejbusový okruh v CV na písečné přes kamenný vrch a linka 22 do jirkova v životě nejezdila sem jezdili a jezdí jen bus č. 1,16,13 a t-bus 30-34 a linkové spoje

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama