Katovice

6. června 2011 v 0:02 |  monografie stanic/dopravní obslužnost
Monografie železniční stanice Katovice a rozbor dopravní obslužnosti obce


Obec:

Městys Katovice se nachází poblíž jihočeských Strakonic. Katovicemi protéká řeka Otava a na okraji obce je oblíbené vodácké tábořiště. V Katovicích dnes bydlí přibližně 1300 stálých obyvatel. Nalezneme zde například základní školu, mateřskou školu, kulturní dům, zdravotní středisko, lékárnu, poštu a další instituce. Turisty a věřící můžou navštívit kostel svatého Filipa a Jakuba. Milovníky jídla a dobrého piva potěší poměrně vysoký počet hospod, restaurací různé kvality.

Pohled na Katovice od nádraží
Cesta z nádraží do centra Katovic

Popis železniční stanice:

Železniční stanice Katovice leží na okraji stejnomeného městysu. Není však příliš vzdálena od centra. K řece, která protéká přibližně středem obce, dojdete za 10 minut, tato cesta je dlouhá necelých 700 metrů. Popisovanou stanici najdete v tabulkách jízdního řádu trati 190, která spojuje Plzeň s Českýma Budějovicema. Katovice jsou v polovině trasy mezi krajskými městy Plzeňského a Jihočeského kraje. Katovice jsou vzdáleny po železnici 69 km od Plzně a 67 km od Českých Budějovic. Nejbližší železniční dopravní uzly jsou Horažďovice předměstí a Strakonice. Celá trať 190 je elektrifikována. Ve stanici najdeme 4 elektrifikované dopravní koleje, jednu kusou neelektrifikovanou manipulační kolej k bývalému nákladšti a jednu krátkou neelektrifikovanou vlečku k chátrající sýpce. Stanice je obsazena "modrým" výpravčím, který do roku 2010 prodával také jízdenky. V přízemí staniční budovy je například dopravní kancelář, sklad, zavřené záchody a stále otevřená čekárna. V poschodí jsou soukromé byty. Nástupiště a okolí budovy je poměrně slušně udržované.
Nádražní budova
Pohled na železniční stanici
Bývalé nákladiště, bývalo zde i skladiště
Opuštěná sýpka
Plzeňské zhlaví


Budějovické zhlaví
Čekárna je pro cestující otevřena paradoxně i v sobotu podvečer. Nejbližší vlak odjíždí z Katovic za 34 hodin.
Zrušená výdejna jízdenek

Provoz v železniční stanici:

Dnes ve stanici Katovice zastavuje pro cestující už jen jeden jediný ranní pár osobních vlaků, který jede pouze v pracovní dny. Dále stanicí projíždějí rychlíky, které jezdí každé dvě hodiny v obou směrech. Rychlíky se zde křižují a ve stanici občas zastaví služebně u odjezdového návěstidla. Osobní vlak i všechny rychlíky jezdí s elektrickou lokomotivou 242.
Rychlík 660 s lokomotivou 242.282 před chvílí opustil stanici Katovice.


Lokomotiva 242.201 v čele rychlíku 663 Plzeň-Brno se blíží do stanice Katovice
Předoposlední rychlík "Josef Skupa" od Českých Budějovic projíždí Katovice

Dopravní obslužnost Katovic

Do roku 2009 měly Katovice slušné jak autobusové, tak i vlakové spojení se zbytkem světa. Bohužel Jihočeský kraj přistoupil k likvidaci regionální železniční dopravy v celém kraji a úseku trati 190 Horažďovice p.-Strakonice se to dotklo velmi značně. V období jízdního řádu 2009/2010 zde zastavovalo 5 párů osobních vlaků o víkendu a jeden pár v sobotu a v neděli. V jízdním řádu 2010/2011 už jen jeden pár osobního vlaku brzy ráno v pracovní dny. Katovice tím téměř přišly o přímé spojení s Plzní, nebo s Českými Budějovicemi.

Přes Katovice jezdí autobusy jihočeských dopravců STTrans, nebo ČSAD autobusy České budějovice. Do Katovic zajíždí několikrát denně strakonická MHD linky 3 a na hlavní silnici zde zastavují linkové a dálkové autobusy jezdící hlavně do Sušice a do Prahy.

Nejvíce lidí z Katovic dojíždí do Strakonic, a ti se do zaměstnání, za zábavou, nebo za přáteli dostanou celkem pohodlně autobusem. Mnoho lidí ale také dojíždí do Plzně, do Českých Budějovic, nebo do jiných měst u hlavní trati 090. Kdo může, tak jezdí raději vlastním automobilem. Přímé spojení tam neexistuje, návaznosti autobus-vlak, nebo autobus-autobus jsou všelijaké a zaberou mnoho času. I kdyby začaly opět jezdit přes Katovice dobře navatující osobní vlaky, tak už se nejspíš většina lidé do vlaků nevrátí...

Výhled do budoucna :
Podle návrhu pro jízdní řád 2011/2012 bude v Katovicích kromě brzkého ranního vlaku zastavovat také nový "školní" vlak (Os 17573) ze Sušice do Strakonic, kam přijede v půl 8. Zpět pojede v půl 9 ze Strakonic do Horažďovic předměstí jako Os 8072. Bude jezdit v pracovní dny mimo školních prázdnin a nejspíše na něj bude nasazena motorová jednotka 814, nebo 810. Dále bude v Katovicích zastavovat nový spěšný vlak číslo 1967 z Plzně do Strakonic, který bude z Plzně odjíždět v 14.58, v Katovicích bude v 16.01 a do Strakonic přijede v 16.08. Ze Strakonic do Plzně se bude vracet jako osobní vlak číslo 8962. Odjezd ze Strakonic je naplánován na 16.24. Oproti současnému jízdnímu řádu je to nepatrné zlepšení, ale velké návraty cestujících do vlaků očekávat nelze.
Možné řešení, které by téměř nic nestálo :
Velmi by pomohlo, kdyby ve stanici zastavoval každý druhý rychlík. Ve stanici dochází každé 2 hodiny ke křižování a stejně jeden z rychlíků musí většinou u odjezdového návěstidla zastavit. Možné řešení, které by skoro nic nestálo, by bylo, kdyby vždy jeden z rychlíků(např z Plzně) zastavil ve stanici pro cestující a druhý rychlík(do Plzně) by stanici po vzdálenější koleji od staniční budovy projel. Při následujícím křižování by naopak rychlík do Plzně ve stanici zastavil a rychlík do Plzně by stanici projel. Přes Katovice projíždí denně 8 párů rychlíků Plzeň-Brno, v Katovicích by zastavovaly 4 rychlíkové spoje denně v každém směru a každé 4 hodiny by tak existovalo přímé spojení Katovic s krajskými městy...


Počty párů zastavujících osobních vlaků v Katovicích
obdobípracovní dnysoboty+neděle(svátky)
2008/200986
2009/201051
2010/201110
návrh 2011/2012
30
(moje řešení s rychlíky74)
Odjezdy osobních vlaků ŽST Katovice
Jízdní řád linky 3 MHD Strankovice
Točna linky č. 3 Katovice "U Trčku", která je poblíž železniční stanice
Nízkopodlažní Citibus na městské lince v Katovicích
Když vlaky nejezdí a ujede vám autobus, tak si můžete alespoň dát jídlo za 35 korun v dobré hospodě "U Trčků"......
 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Gubi Gubi | 7. června 2011 v 15:15 | Reagovat

Moc hezky zpracovaný, to jsi všechno fotil a tvořil ty?

2 Bery Bery | 7. června 2011 v 19:29 | Reagovat

Díky moc, ano fotil jsem to, když jsem byl u strejdy v Katovicích

3 Taktový šotouš Taktový šotouš | 30. října 2012 v 23:08 | Reagovat

S tím zastavováním každého druhého rychlíku by to bylo asi problematické. Jízdní řád je uzpůsoben tak, že zde z dopravních důvodů zastavují výhradně "sudé" rychlíky, zatímco ty "liché" stanicí pouze projedou.

Pokud by mělo být realizováno zastavování (i pro nástup a výstup cestujících) každého druhého rychlíku (tj. každého druhého v každém směru), musely by se upravit časové polohy vlaků, a to až o cca 3 minuty.

Pak by ale nevycházel přesný takt, což by bylo, s ohledem na takt dalších vlakových linek a docela těsné zapojení těchto rychlíků jak do uzlu České Budějovice S:00 (tam je to tak natěsno, že dokonce ani nejsou zajištěny přípoje ve směru Plzeň - Horní Dvořiště!), tak do uzlu Plzeň hl. n. S:00, docela problematické.

Navíc tu je otázka, nakolik dostatečnou nabídkou spojení by byl jeden vlak za 4 hodiny (v každém směru).

Nakonec ani nebylo v GVD 2011/2012 realizováno to, o čem se píše v článku. Sp 1967 končí jízdu už v žst. Horažďovice předměstí...

4 Dana Dana | E-mail | 11. března 2014 v 10:48 | Reagovat

Bylo by dobré kdyby se katovická žel.zastávka obnovila..i o víkendech..muselo by se dát dohromady víc lidí..třeba by to pomohlo.Dostat se směrem na Plzeń o víkendu popř.Č.Budějovice je prakticky nmožné nehledě že přes týden se člověk dostane jedním směrem tam ale nazpět musí přes Strakonice což zabírá jak časově tak finančně náklady pro lidi co nemají auto ..a těch by se v Katovicích našlo dost..

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama