Luna 2008

1. ledna 2009 v 22:59 | Bery

Tento článek popisuje spěšný vlak 1710/1711 ,,Luna" s trasou Louny-Praha především v období jízdního řádu 2007/2008. Článek je doplněn o řadu fotografií tohoto vlaku z trati 110(Kralupy nad Vltavou-Louny).



Pod názvem Luna si může plno lidí představit nejrůznější věci, a to od římské bohyně měsíce, až třeba po latinský název českého města Louny. Právě díky této poslední možnosti vznikl také název jednoho spěšného vlaku, který spojuje již zmíněné město s metropolí, Prahou. Město Louny si název tohoto vlaku platí za účelem podpory cestovního ruchu na Lounsku a zviditelnění samotného města. Tento název se v tabulkách jízdního oběvil již po roce 2000, rok po vzniku názvu Emanuel Rádl. Rychlíky s těmito názvy jezdily po trati 110, v trase Praha-Kralupy-Louny-Most-Chomutov a jeden spoj až do Karlových Varů. Bohužel přebližně takovýto stav platil pouze do roku 2006, kdy byla utlumena rychlíková doprava v této trase. Od GVD 2007 jezdí po trati 110 pouze jediný spěšný vlak 1710/1711 který i nadále nese dříve používané jméno Luna. Doplněný o víkendy o druhý pár spěšného vlaku do Mostu v čele s motorákem 854.

Spěšný vlak 1710/1711 nazývaný Luna jezdí z královského města Louny do hlavního města Prahy. Luna jezdí v ranních hodinách z Loun a odpoledne se vrací z Prahy zpět. Tento vlak jezdí každý den, kromě odpoledního spoje do Loun v sobotu a ranního spoje do Prahy v neděli.

Trasa popisovaného vlaku začíná v bývalém okresním městě Louny, městě s dříve velmi významnym železničnim úzlem obsahující bývalé DKV LOUNY, dříve zahrnující širokou škálu dieselových lokomotiv, především trojkových brejlovců 753, některé z nich si dnes můžete prohlédnout odstavené na šrotišti v České Třebové. Po výjezdu z nemalé stanice Louny nás čeká jízda nudnou, řídce obydlenou krajinou, plnou rovin pod Českym Středohořim. Nudná trať je zpestřená pouze nedávno zredukavanými kolejišti stanic Chlumčany u Loun a Vrbno nad Lesy. Prvním zastavením Luny je Peruc. Stanice Peruc byla v minulosti rozlehlá o 5-ti kolejích, ale dnes se na Peruci nachází pouze 2 průjezdné koleje. Tato stanice je vzdálena přibližně 500 metrů od městyse se stejnym názvem. Městys má málo přes 1000 obyvatel a je významný i z pohledu turistického ruchu. Nachází se zde zámek, nebo třeba starý Oldřichův dub. Po opuštění Peruce pokračuje vlak pouze o jednu zastávku, a to do Telců. Obec Telce má přibližně 500 obyvatel, a místní zastávka je poměrně slušně využívaná díky umístění blízko do centra obce. Dále Luna projíždí zastávku Vraný a přijíždí do stanice Klobuky v Čechách. Klobuky je větší vesnice, ale nádraží mají poměrně daleko od obce. Po zastavení v této stanici následuje stanice ve Zlonicích. Jedná se o první stanici s větší frekfencí nastupujíchc cestujích. Teprve od této stanice se vlak začíná viditelně naplňovat. Dál až do Kralup nad Vltavou vlak zastavuje ve všech stanicích a zastávkách. Hned za Zlonicema je zastávka Královice u Zlonic. Na této zastávce v tomto roce zastavuje Luna letos poprvé a nastupující cestující by se tam daly spočítat prsty jedné ruky. Dále přichází Slaný. Dříve i okresní město, dnes má přibližně 16000 obyvatel. V této stanici dochází k velké výměně cestujících. Na popis dalších stanic by bylo potřeba příliš místa a času. Plánuji napsat článek čistě o trati 110 a zastávkách. Proto si dovolím tuto část vynechat. Do Kralup nad Vltavou přijíždí Luna plně obsazena a probíhá velká výměna cestujích. Vlak využívají i hodně obyvatelé Kralup dojíždějící do hlavního města a díky nim jede Luna ve zbývající trase obsazená téměř na 100%. Celý den až do 16.28 je souprava od Luny odstavena na odstavné koleji na Masarykově nádraží v Praze. Tato odstavená souprava je přes den velmi lákává pro bezdomovce a jiné podobné existence. Bohužel zaměstnanci ČD tento problém moc neřeší a často se stává, že po přistavení soupravy k nástupišti na odpolední Sp do Loun je v soupravě nedýchatelno.


Na Sp Luna je vystavována souprava složená z lokomotivy 742 a vozů Btn, popř. Bn. Lokomotiva 742 je nasazována z depa Louny a konkrétními stroji jsou: 097, 131, 264 a 290. Hned od začátku platonosti GVD 2008 byla nejčastěji na Luně vídána 742.097, občas nahrazována 742.290. V průběhu roku občas zaskakovala i 742.131. Ke konci platnosti GVD 2008 nejspíše z Loun odešla 742.097 a byla nahrazena lokomotivou 742.264. Souprava osobních vozů je oficiálně tvořena: Btn+Bn+Btn. Btn je velkoprostorový vlečný vagón určený především za ,,hydry" 854. Bn je podobný vagón, akorát je maloprostorový, tj. že místo klasických sedaček jsou kupé.

Fotogalerie:
742.290 s Sp1710 Luna poblíž Královic u Zlonic. 28.4.2008

Bangle 742.290 s Sp1710 v Podlešíně. 15.4.2008

Lokomotiva 742.290. 15.4.2008

742.290 se Sp1710 Luna se blíží ke Královicům u Zlonic. 8.5.2008

742.097 v čele Sp1710 v Podlešíně. 3.6.2008

Sp1710 Luna projíždí zastávku Královice u Zlonic se 742.097. Foceno 24.6.2008

Sp1710 s 742.097 přijíždí do stanice Slaný. 25.6.2008

Bangle 742.097 v čele Sp1710 Luna ve Zlonicích. 20.6.2008

Sp1710 se 742.097 přijel docílové stanice, do Loun.30.5.2008

Souprava luny zajíždí do Lounského depa. 30.5.2008

Sp1710 s 742.097 se blíží do stanice Olovnice. 26.6.2008

Bangle 742.097 s Lunou křižuje ve Zlonicích s osobním vlakem. 25.6.2008

Nedělní Sp1710 s 742.097 křižuje ve Zlonicích s protijedoucím Sp 1713 s 854.030


 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Hytlák Hytlák | 2. ledna 2009 v 16:52 | Reagovat

Pěkný článek

2 Honza Honza | E-mail | Web | 7. ledna 2009 v 22:10 | Reagovat

Máš super stránku kolego, jen tak dál... =)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama